7.8.98

Ustaoset - Finse - Ustaoset

I dag ble det ikke morgen før 07.45, men jeg var fremdeles litt trøtt etter en lang dag i går. Frokosten på Ustaoset Høyfjellshotell var som de fleste hotellfrokoster utmerket. Tilbake på rommet ble det litt ompakking, ettersom vi skulle tilbake hit igjen. Vi hadde ikke fått overnatting på Finse - helt fullt.

UtsiktBILDE: På vei fra Ustaoset mot Haugastøl. Legg merke til alt været! I enden av vannet ligger Haugastøl, og det er der Rallarvegen begynner "på ordentlig"

Vi startet meget bedagelig, i litt over 10 varmegrader, og relativt sterk motvind (kuling). Frem til Haugastøl var det opphold, men så tok det ikke lang tid før regnet øste ned. Heldigvis kom det i byger, og det var også perioder med sol.

PauseBILDE: Moderen tar en velfortjent te-kopp på Haugastøl. Nå er asfalten tilbakelagt, og vi kan begynne på den strekningen vi har sett frem til i 11 kilometer. Haugastøl er et greit startpunkt, der du også kan leie sykkel.

Første attraksjonBILDE: Her har undertegnede kommet frem til den første attraksjonen. Husker ikke navnet akkurat nå, men dette huset har stått her en stund. I gamle dager var det kjentfolk som bodde her, og det gikk an å få seg noe mat i kroppen.

StigningBILDE: Her er vi inne i den siste kneika før vi ankommer snaufjellet. Det er ikke så mye stigning på denne etappen, men her går det oppover. Flott terreng akkompagneres av bjelleklang fra massevis av sauer. Onkelen min begynte her å få faretruende lite luft i bakhjulet, men heldigvis gikk det bra. Storurdi kunne nemlig stille med pumpe...

BebyggelseBILDE: Vi kom opp bakken, og snaufjellet tok imot oss. Bebyggelsen her er SVÆRT fraværende, men dette huset var et unntak.

SamletBILDE: Nå er vi oppe på snaufjellet, og her er et uordnet gruppebilde... Fader'n og moder'n til henholdsvis høyre og venstre, mens onkelen min viser frem sykkelen til fotografen.

Nydelig håndverkBILDE: Her kan man virkelig se gammelt håndverk! Jernbanebroen i bakgrunnen er bygget på den gode gamle måten.

ImponertBILDE: Så imponert ble jeg, at jeg måtte ha bevis på at "her hadde jeg vært". Etter å ha hatt litt regn opp til snaufjellet, var heller ikke solen å forakte! :)

Byggverk IIBILDE: Her er enda en jernbanebro. Moder'n har tatt plass under, og håper at det ikke kommer tog... Men, det gjorde det!

Ny baneBILDE: Ny jernbane skjærer seg gjennom snaufjellet. Legg merke til det "pinglete" inntrykket ved utgangen av tunnelen.

Byggverk IIIBILDE: Nok en gammel jernbanebro. Her med en skikkelig bekk under...

SelvportrettBILDE: Turens første selvportrett (det kommer flere....) Da lukkertiden gjorde jobben sin var det sol, men like før hadde det "høljet ned". Derfor ballaklavaen - og skjerfet!

Nydelig utsiktBILDE: Utsikten var helt utrolig på fjellet. Roen senket seg i kroppen, og jobb kunne være jobb...

God drivBILDE: Her er følget i god driv på Rallarvegen. Fremdeles er det fin sykkelveg!

Vei/baneBILDE: Her går jernbanen på en side, og rallarvegen på en annen side av "elva". Vi beveger oss vestover mot Bergen (men målet er egentlig bare Finse i dag...).

Nydelig liten fossBILDE: Dette var den første fotogene fossen vi kom til. Det skulle bli atskillig flere før turen var over...

Inn i uraBILDE: Her går veien rett inn i steinura, iallfall ser det sånn ut. Det viste seg at veien gikk igjennom ura, og det var antagelig like greit...

Ny tunellBILDE: Ingenting er slik det var før. Det var stor forskjell på de nye og gamle jernbaneundergangene...

HengebroerBILDE: Her fant vi turens første hengebroer. Onkelen min til høyre var ikke sen med å prøve dem ut...

Stasjon?BILDE: Onkelen min ved noe som vi trodde hadde vært en gammel stasjon.

Ny broBILDE: De nye broene bar mer preg av effektivitet enn estetikk.

Over viddaBILDE: Vidda så noen steder ut som en stor gressmatte. Hvis bildet hadde vært større kunne du sett veien sno seg til høyre i bildet, helt ned til vannet.

I målBILDE: I mål på første etappe. På skiltet står det Rallarvegen - Finse. Etter litt surring på stasjonen syklet jeg tilbake til Ustaoset - i medvind!

Etter ca. 18 km fra Haugastøl ankom vi Storurdi, og varmet oss med en vaffel. Vegen ble betraktelig dårligere etter dette, men etter ca. en time ankom vi Finse. Her skulle vi egentlig ta tog tilbake igjen til Ustaoset. Etter så mye motvind hadde jeg lyst til å få medvind, og bestemt meg for å sykle tilbake igjen også! Dessuten var det jo jevnt nedover... Dermed gikk det fort - veldig fort! Jeg brukte bare i underkant av halvannen time tilbake til Ustaoset. Ikke så galt på nesten 40 km, og tildels dårlig vei!

På Ustaoset var jeg VELDIG sliten, og tok en pølse på "stroppe-bensinstasjonen". Deretter dro jeg bort på stasjonen for å møte resten av familien. Her ble det rikelig tid til å strekke ut. Toget var selvfølgelig forsinket, og jeg dro tilbake til hotellet. Der forsvant jeg rett ned til varm badstu og god dusj. Etter en stund fikk jeg selskap av min onkel.

Resten av familien hadde spist på Finse 1222. Dermed ble det kylling på meg i dag også.

Imens hadde folket benket seg foran TV. "Gutta på tur", med reportasje fra rallarvegen, starter 20.00. Bestemmer meg for å pakk i morgen tidlig. Da må jeg ha med alt, for nå forlater vi hotelltilværelsen for denne gang. Drikker en god del, og spiller amerikaner med de andre. Leser meg i søvn med Forsyth.

Dagens distanse: 81 km (halvparten med MYE motvind)

Neste dag.

Aktuelle nettsteder:

Disse sidene ble laget høsten 1998 av Lars Verket.