12.8.98

Halsenøy - Nedstrand - Stavanger - Ullandhaug - Sola - Ullandhaug

Nå har jeg akkurat fortært en hel pizza på Nedstrand. Det gikk også med 1,5 liter med drikke. Stakkars dama i kafeterian - tror vel det er en straffange på tur...

Jeg klarte å stå opp 06.20, og fikk frokost halv sju. Veldig bra service av ekteparet som drev gjestgiveriet. Dro derfra tidlig for å nå fergen som skulle gå 07.45 eller 08.00. Egentlig gikk den ikke før 08.05 viste det seg. Det var en "chilly" morgen, men nydelig var det!

Tidlig, men pentBILDE: Selvportrett i det jeg skal forlate Halsenøy. Ingen visste når ferga skulle gå, men det var like greit. Soloppgangen denne dagen var helt fantastisk!

Føler på kroppen at det er et værskifte på gang, og er litt slapp. På fergen får jeg øye på en buss, og spør om jeg kan være med denne et stykke. Er jo litt nederlag, men føler det er for tidlig for kroppen. Blir derfor med en hyggelig bussjåfør til Isvik.

Syklet derfra i fint vær, og så rådyr langs veien. Fra før har jeg sett både Ekorn og noe jeg tror må ha vært en trane.

På veien sørover så jeg Norges eneste saltvannssluse. Kom frem til Nedstrand litt over 12, men neste ferge skulle ikke gå før 15.05. Dermed ble det et enormet måltid på nærmeste kafeteria.

Jeg bestemmer meg for å sykle videre mot Ullandhaug, og et vennepar av meg, når jeg kommer til Stavanger. Hvis jeg ikke får tak i dem, sykler jeg videre mot Sola. Mens jeg venter på hurtifergen blir det mer Forsyth. Drømmer også om massasje og boblebad i Havanna badeland i morgen...

Klarte å sove litt på hurtigferjen. Fra Stavanger gikk turen til Ullandhaug, hvor jeg ringte nevnte vennepar. Han hadde akkurat kommet fra jobb, og ble mildt sagt overrasket når jeg oppga sted og posisjon. Vennlig åpnet han døren, og jeg fikk okkupere gjesterommet. For at han skulle få litt ro, og jeg litt bedre samvittighet (for bussen), la jeg ut på en tur til Sola uten bagasje. Her syklet jeg langs Hafrsfjorden, på vanvittig flotte sykkelveier. Her lukter det oljepenger! :)

Det er herlig å sykle uten bagasje - farten øker betraktelig. Etter litt bomkjøring, kommer jeg frem til Sola-stranden. Her ser jeg den flotte utstillingen til Antony Gormley. Har glemt kamera, og lover meg selv en tur ekstra i morgen. Det er fremdeles varmt og godt i været. Blir stående 10-15 minutter - nyter Solastranden. Vet ikke hva som gjør det, men jeg kommer stadig tilbake hit. Solastrand er noe helt spesielt for meg.

Etter to timer på sykkelferd uten bagasje er jeg tilbake på Ullandhaug. Det gjorde virkelig godt med en dusj da... Så tok det ikke lenge før også hun kom hjem, og jammen hadde hun ikke med seg et nabopar og en gammel veninne også! Sammen spiste vi veldig god kveldsmat, og hadde det kjempekoselig!

Før vi køya fikk jeg til og med nøkkel, slik at jeg kunne sov lenge dagen etter!

Dagens distanse: 94 km

Neste dag.

Aktuelle nettsteder:

• Solastrand hotell
    Har ikke fått overnattet her enda, men en gang må jo bli den første...

Disse sidene ble laget høsten 1998 av Lars Verket.